Concertreeks 100 jaar Stevensorgel in O.L.V.-Waver

Deze reeks van 5 concerten wordt georganiseerd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het monumentale Stevens-orgel dat met het oog op dit feestjaar een grondig nazicht en de nodige herstellingen krijgt.

Een initiatief van de Kerkraad en de parochie, in samenwerking met Davidsfonds O.-L.-V.-Waver, vzw Jozef van Rompay-Davidsfonds-Genootschap, Landelijke Gilde O.-L.-V.-Waver

FEESTPROGRAMMA 2022

Zondag 23 januari 2022 om 15u
Een spetterend muzikaal Nieuwjaars-buffet
met organist Willem Van de Weerd en sopraan-soliste Lies Vandewege
Een uurtje genieten van een afwisselend concert met onder meer de briljante “Fanfare” van N. J. Lemmens, de indringende ”Ave Maria’s” van Giulio Caccini en Verdi of de majestueuze “tweede orgelsonate” van Mendelssohn.
En wat dacht u van het “O mio babbino caro” van Puccini... en nog veel meer moois van Bizet, Léon Boëllmann, Mozart, Bach,...
Een aangenaam gevarieerd programma en tegelijk een ware hommage aan het 100-jarige orgel.

Vrijdag 25 maart 2022 om 20u
Stemmige Vastenvespers
met organist Erwin Van Bogaert,
het koor Pastorale o.l.v. Greet Liekens en het Davokoor o.l.v. Filip Zutterman
Aangepast aan de periode van het jaar worden psalmen en liederen gezongen die aansluiten bij de vastentijd, en omdat het ook de feestdag van Onze-Lieve-Vrouw Boodschap is worden ook enkele Marialiederen gebracht.

Zondag 22 mei 2022 om 20 uur
Tussen Parijs en Brussel
met organist Jan Van Mol en sopraan-soliste Sarah Van Mol
Op het programma muziek van Franse en Belgische componisten als Ch. Gounod, P. Benoit, J. N. Lemmens, Fr.-A. Gevaert e.a. waarin orgel en zang op een onvergetelijke wijze zullen samenklinken.

Vrijdag 9 september 2022 om 20u
Belgische orgelmeesters
met organist Peter Van de Velde
100 jaar geleden werd het Stevensorgel in Onze-Lieve-Vrouw-Waver ingespeeld door Alex Paepen, toen “orgelist der hoofdkerk van Antwerpen.
Nu brengt zijn opvolger de huidige titularis orga- nist sinds 2002 ons een afwisselend programma rond “Belgische mees- ters” als J.N. Lemmens, J. Jongen en F. Peeters.

Zondag 9 oktober om 15u
Honderduit Orgel! van Barok tot Romantiek
met organisten Pierre Ramakers en Koen Van Damme
U kan zich verwachten aan een afwisselend programma van Barok tot Romantiek waaronder J.S. Bach, F. Mendelssohn, L. Boëll- mann, J.L. Krebs, L.J.A. Lefébure-Wély, G. Berg, J.N. Lemmens, G. Pierné, T. Dubois, C. Franck en C.M. Widor.
Een verbluffend orgel-eeuwfeestgebeuren waarin bijzondere kwaliteiten van het Stevensorgel, dat die dag precies een eeuw oud is, ten gehore worden gebracht

Praktisch:
Ingang voor alle concerten enkel via zij-ingang kant Molenstraat
Deuren: 30 minuten voor aanvangsuur
Elk concert duurt ongeveer 75 minuten.
Daarna kan worden nagepraat bij een gratis drankje.
Het dragen van mondmaskers en/of het voorleggen van een Covid Safe Ticket is afhankelijk van de dan geldende overheidsmaatregelen.

Kaarten:
in voorverkoop (vanaf 1.01.2022) : 10 €
bij Apotheek Waverdorp of
digitaal reserveren via stevensorgel@gmail.com

• gewone toegang: 12 €
  • jongeren onder 16 jaar: gratis
  • abonnement voor de serie feestconcerten: 40 €

Klik hier om de flyer te downloaden