Pasen 2020: alle kerkklokken van ons land luiden

Bisschoppen van België vragen op Pasen alle kerkklokken te laten luiden om 12:00

Komende zondag, 12 april, vieren christenen wereldwijd het feest van Pasen. In grote delen van de wereld zullen zij vanwege de corona-epidemie dit belangrijkste christelijke feest niet samen in de kerk kunnen vieren. Dat is hoogst uitzonderlijk. Naast het gebed thuis of in het gezin, zullen zij de liturgische vieringen enkel kunnen volgen langs radio, tv en livestreaming. Net zoals deze stille Goede Week, wordt het straks een stille Pasen.

Echter, daarom zal het niet minder Pasen zijn! Uitgerekend in een moeilijke tijd als deze brengt de paasboodschap licht en kleur: Jezus overwint de dood; wanhoop verandert in hoop; wat zwak scheen, wordt sterk. Niet de dood maar het leven heeft het laatste woord.

Na een stille Goede Week willen de bisschoppen van België deze Blijde Boodschap extra laten klinken. Zij vragen om op Paaszondag om 12:00 de klokken te luiden in alle kerken van ons land. Na hun verplichte stilte op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag mogen zij op Pasen weer feestelijk luiden!

Mogen onze klokken troost en hoop bieden aan slachtoffers van het coronavirus en wie hun nabij zijn. Mogen ze een hart onder de riem steken bij wie strijden tegen het corona-virus, in het bijzonder bij onze zorgverstrekkers. Mogen ze ons allen met elkaar verbinden. Ook dit jaar zal het Pasen zijn!

De bisschoppen van België
8 april 2020