Vasten en gebed voor vrede

Vrede

Katholieke kerk bidt en vast op 23 februari voor vrede
Belgische bisschoppen doen extra oproep

Paus Franciscus heeft tijdens het Angelusgebed van zondag 4 februari de katholieke geloofsgemeenschap opgeroepen van vrijdag 23 februari aanstaande een dag van gebed en vasten voor de vrede te maken. In het bijzonder vraagt de paus daarbij aandacht voor Congo en Zuid-Soedan. De Belgische bisschoppen vragen op hun beurt de katholieke gelovigen in ons land en alle anderen die deze oproep genegen zijn, zich hierbij aan te sluiten. De bisschoppen verspreiden tevens een gebed dat voor deze dag is geschreven.

Grote delen van de wereld gaan gebukt onder de tragiek van oorlog en conflict. Tegen die achtergrond riep paus Franciscus onlangs tijdens het Angelusgebed op het Sint-Pietersplein te Rome de katholieke geloofsgemeenschap op van 23 februari aanstaande wereldwijd een dag van vasten en gebed voor de vrede te maken.

In het bijzonder vraagt de paus daarbij aandacht voor de bevolking van de Democratische Republiek Congo en Zuid-Soedan. In beide landen speelt de plaatselijke katholieke kerk een belangrijke rol in het streven naar vrede. Paus Franciscus vroeg eerder al uitdrukkelijk aandacht voor het lijden van de bevolkingen aldaar, onder meer met een gebedsviering op 23 november vorig jaar in de Sint-Pietersbasiliek.

Oecumenisch en interreligieus

Zoals bij andere gelegenheden nodigt Franciscus niet alleen de katholieke gelovigen uit bij deze dag van gebed en vasten aan te sluiten, maar alle christenen alsook wie zich tot een andere religie bekennen. Aan iedereen vraagt hij de schreeuw van wie lijdt, te horen en zich af te vragen: “Wat kan ik persoonlijk doen voor de vrede?” Want naast bidden en vasten, moet heel concreet neen worden gezegd aan geweld. “Overwinningen behaald met geweld zijn vals terwijl werken aan vrede de hele wereld ten goede komt”, besluit paus Franciscus.

Gebed

De Belgische bisschoppen vragen aan de katholieke gelovigen in ons land en alle anderen die deze oproep van de paus genegen zijn, bij deze dag van vasten en bidden voor de vrede aan te sluiten. De bisschoppen verspreiden tevens een gebed dat voor deze dag is geschreven.

Download hier het gebed