60 JAAR SINT-VINCENTIUS “DE GOEDE HERDER”

Op 25 december 1962 werd op de parochie “De Goede Herder” Sint-Katelijne-Waver/Mechelen een Sint-Vincentiusvereniging opgericht, en dit op initiatief van pastoor Jozef Peeters en een aantal sociaal bewogen parochianen. De financiële bijdrage kwam van welgestelde hoveniers van Katelijne aan wie zij  steunkaarten verkochten. Later zorgde het ‘driekoningen zingen’ voor de nodige aanvulling van hun kas. Met broodbonnen en gezamenlijke winkelbeurten met een van de leden werd in de hoogste nood van de behoeftigen van de parochie voorzien.
In 2002 stopten de Sint-Vincentius-verenigingen van de meeste parochies uit het Mechelse.  De overblijvers richtten een overkoepelende vereniging op in Mechelen-Noord en stelden daar voedselpakketten samen voor Mechelen-centrum. “De Goede Herder” mocht aansluiten mits een maandelijkse bijdrage per voedselpakket, bestemd voor het Kinderfonds. Daarmee worden o.a. schoolrekeningen, vakantiekampen, sinterklaas- en verjaardagsgeschenken betaald. De voedselpakketten werden door de leden aan huis bezorgd. Van dan af konden ook parochianen van de andere parochies van Katelijne een beroep doen op de Sint-Vincentiusvereniging van “De Goede Herder”.

Sinds begin 2020 kunnen parochianen met financiële problemen, momenteel 14 gezinnen,  zelf gaan winkelen in de winkel van Sint-Vincentius Mechelen-Noord, tot ieders tevredenheid.
Maar dat kost geld. De maandelijkse voedselpakketten en de tussenkomsten voor schoolrekeningen en energiekosten kunnen oplopen tot € 5000 à € 6000 per jaar. Dat is een heel bedrag en de spaarpot groeit niet aan, integendeel.
Daarom durft de Sint-Vincentiusvereniging, die parochianen in heel Sint-Katelijne-Waver steunt, een beroep op u doen en is in onze kerken de omhaling van zaterdag 18 en zondag 19 februari voor dat doel bestemd.

U kunt ook helpen door:
- een overschrijving op rekening BE50 9795 8841 3018 van
Sint-Vincentiusvereniging DE GOEDE HERDER Sint-Katelijne-Waver

- Indien u een fiscaal attest wil voor een gift vanaf € 40: een overschrijving op rekening BE02 3100 3593 3940 van Sint-Vincentius Nationale Raad met vermelding “gift Sint-Vincentius DE GOEDE HERDER Sint-Katelijne-Waver”

Hartelijk dank bij voorbaat.
De leden: Lut Geens, Mia Van Campenhout, Eric Janssens, Veerle Wiercx, Diane De Wit