Doopsel

Door onze kinderen te laten dopen doen wij iets wat Jezus zelf uitdrukkelijk heeft gevraagd. Jezus heeft immers aan zijn apostelen gezegd: "Gaat uit over alle volkeren en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon, en de heilige Geest."

Betekenis

Door het doopselsacrament in onze parochie te laten toedienen wordt het kind opgenomen in de katholieke Kerk. Door het bad van de wedergeboorte wordt het bestemd om eens eeuwig te leven bij God en te gaan horen bij de grote gemeenschap van Gods heiligen. Bij het doopsel ontvangt het kind ook de gave van het geloof. Dit geloof zal wel nog gevoed en gedragen moeten worden door het geloof van de ouders, de peter en meter. Wie zich aanmeldt als peter of meter bij een doopsel moet zelf gedoopt zijn en ook het heilig Vormsel hebben ontvangen. Ook volwassenen of jongeren kunnen zich, na een korte voorbereidingstijd (het zgn. catechumenaat), nog laten dopen.

Praktisch

De ouders die hun kind willen laten dopen vullen onderstaand aanvraagformulier in en nemen vervolgens contact op met Hilde Geurts of diaken Koen Jacobs. Er wordt dan samen uitgekeken naar een geschikte datum op een zondagnamiddag.

Aanvraagformulier doopsel