Allerheiligen-Allerzielen

Allerheiligen

Het feest van Allerheiligen herinnert eraan dat het doel van ons leven niet de dood is maar het Paradijs! De heiligen, de vrienden van God, verzekeren ons dat deze belofte niet ontgoochelt. Tijdens hun leven op aarde hebben zij namelijk in diepe gemeenschap geleefd met God. Op het gelaat van de kleinsten onder onze broeders en zusters, de meest geminachte, zagen zij het gelaat van God en nu schouwen zij Hem van aangezicht tot aangezicht, in Zijn heerlijke schoonheid. Heiligen zijn geen supermensen en werden niet volmaakt geboren. Zij zijn zoals wij, zoals ieder van ons: het zijn mensen die, voordat zij de glorie van de Hemel bereikten, een normaal leven hebben geleid met zijn vreugde en verdriet, inspanning en hoop. Doch wat heeft hun leven veranderd? Toen zij Gods liefde herkend hadden, zijn zij Hem met heel hun hart gevolgd, onvoorwaardelijk en zonder hypocrisie; zij hebben hun leven ten dienste van de anderen gesteld, zij hebben leed en tegenkanting verdragen zonder te haten, door kwaad met goed te beantwoorden en door vreugde en vrede te verspreiden.(Paus Franciscus)

Allerzielen

Allerzielen is een dag van gebed voor allen die uit dit leven zijn heengegaan en nog niet voor altijd bij de Heer zijn. Daarbij hoort ook een bezoek aan het kerkhof, een traditie die tot op de dag van vandaag op vele plaatsen wordt voortgezet. Het bidden voor de overledenen werd reeds in de 2de eeuw voor Christus gedaan (zie 2 Makk.12,43-45). Men was er toen reeds van overtuigd dat hierdoor de overledenen van hun zonden konden worden vrijgesproken. Ook nu nog houdt de kerk aan de geloofsleer vast dat er een louteringsfase (zgn. vagevuur) bestaat en dat de overleden gelovigen daar door de gelovigen op aarde kunnen worden geholpen. Door het plaatsen van de “gedenkdag van alle overledenen” op 2 november wordt de band van deze herdenking met Allerheiligen beklemtoond.

Eucharistievieringen in groot Sint-Katelijne-Waver

• Op dinsdag 31 oktober is er alleen in de parochiekerk van Sint-Augustinus een avondmis. Dat is daar de enige mis (vooravondmis) voor Allerheiligen. In die mis van 31 oktober om 18:30 worden de prentjes uitgedeeld van de overleden parochianen sinds Allerheiligen vorig jaar. Ook de kruisjes van de overledenen sinds Allerheiligen vorig jaar kunnen dan worden afgehaald.
  • In de parochie van Sint-Catharina kunnen de prentjes en de kadertjes met de namen van de overleden parochianen sinds Allerheiligen vorig jaar afgehaald worden in de mis van woensdag 1 november om 9:30. In die mis wordt ook het hoogfeest gevierd van Allerheiligen zelf.
  • In O.-L.-Vrouw-Waver is de plechtige Hoogmis van het allerheiligenfeest op woensdag 1 november om 11:00. Pas in de gezongen requiemmis van Allerzielen (donderdag 2 november om 19:00) worden in O.-L.-Waver de gedachtenisprentjes en de kruisjes van de overleden parochianen sinds Allerzielen vorig jaar afgehaald.
  • Voor de parochie Goede Herder wordt Allerheiligen ook gevierd op 1 november met een eucharistie om 9:30. Daarna kunnen ook de kadertjes en prentjes van de overleden parochianen worden afgehaald.