Feestviering 15 augustus

Om drie verschillende redenen zullen wij op 15 augustus in onze parochie een groot feest vieren. Het is de moeite dit nu reeds aan te kondigen:

Eerst en vooral viert de kerk op 15 augustus dat Maria , de moeder Gods, in de hemel wordt opgenomen. Het feest van de “Tenhemelopneming van Maria” heeft al van in de 8ste eeuw deze benaming. Dat is een zo goed als letterlijke vertaling van "assumptio" uit de Latijnse liturgie. De naam slaat allereerst op de bijzonder hechte band tussen Jezus en zijn moeder. Die is zo hecht dat hij niet door de dood doorbroken kan worden. Maria’s lichaam wordt in plaats van te ontbinden "opgenomen bij Christus in het paradijs". Een liturgisch hoogfeest in de kerk!

Ten tweede vieren we op 15 augustus het patroonsfeest van onze parochie. O.-L.-Vrouw is de patrones van onze kerk, onze parochie en van ons dorp: ‘Onze-Lieve-Vrouw-Waver’ ofwel sinds eeuwen ‘Sancta Maria in Wavriam’. Een feest dat we in Waver speciale aandacht moeten geven.

En ten derde een verrassing...!