Feest van kerkwijding

Zondag 4 september
Het feest van de kerkwijding van de O.-L.-Vrouw-Kerk te O.-L.-Vrouw-Waver wordt dit jaar gevierd op drievoudige wijze: 100 jaar nieuwe kerk, 100 jaar orgel, 100 jaar klokken. Hieronder over elk deel iets:

Honderd jaar nieuwe Kerk
Op zondag 4 september om 11 uur vieren we op plechtige wijze de Eucharistie van het Hoogfeest van Kerkwijding. Dit jaar gaat onze aandacht vooral naar het gedeelte van onze kerk dat na Wereldoorlog I moest worden heropgebouwd. Daarover zal een tentoonstelling in de kerk te bezichtigen zijn. De mis zal mede worden opgedragen voor onze parochianen die sinds het jaar 1922 zijn overleden. Dat zijn vele ouders en grootouders van parochianen die nu nog leven. Laten we, als we met de Kersmisdagen in de families bijeen komen, ook onze overledenen gedenken.

Honderd jaar klokken
Ook de klokken van onze kerk gingen tijdens de eerste wereldoorlog verloren. Bij de heropbouw kwamen er vier klokken in de plaats.
De eerste klok is de O.-L.-Vrouwklok. Ze weegt wel 3000 kg en heeft een doorsnede van 164 cm. Ze is daarmee één van de grootste en zwaarste van de streek. De tweede klok is de H.-Hartklok. Zij weegt 1360 kg en heeft een doorsnede van 132 cm. De huidige derde klok is toegewijd aan de heilige Lucia en weegt (slechts) 655 kg. Zij heeft een doorsnede van 103,6 cm.
Vóór Wereldoorlog II hing er nog een vierde klok in onze toren, de Sint-Antoniusklok. Deze klok woog 990 kg, maar werd in 1944 door de Duitse bezetter weggenomen om gesmolten te worden. In de toren blijft dus nog steeds één klokkenstoel leeg.

Als de huidige drie klokken luiden kan een muzikant met absoluut gehoor de drie tonen horen: de do, de mi-bemol en de sol. Na de hoogmis van 4 september zullen we onze honderdjarige klokken enkele minuten laten luiden: eerst de kleinste klok(sol), daarna de midden-klok(mi-bemol) en dan pas de grootste klok(do).

Honderd jaar orgel
Uiteraard zal in de eucharistieviering  van 4 september het orgel bespeeld worden. Maar de eigenlijke viering van 100 jaar orgel verschuiven we naar vrijdag 9 september met als orgelpunt zondag 9 oktober.
Honderd jaar geleden werd ons jubilerende Stevensorgel ingespeeld door Alex Paepen, toen “orgelist der hoofdkerk van Antwerpen”. Op vrijdag 9 september om 20 uur komt zijn opvolger, Peter Van de Velde, organist van de kathedraal van Antwerpen, zijn voorganger eren en ons een orgelconcert brengen van Belgische meesters. Kaarten in voorverkoop voor 10 Euro bij apotheek Waverdorp ofwel digitaal bestellen  via mail: stevensorgel@gmail.com. Kaarten aan de kassa op de dag zelf kosten 12 Euro.

Klik hier voor meer informatie.